آموزش انتخاب بهترین سوله و سازه فلزی

سوله چیست؟ دست یابی به سوله مهندسی با ۳ روش آسان و کاربردی

نویسنده : سوله گرام 03 اسفند 1402 595 بازدید نظر

سوله ها یکی از انواع سازه های عمرانی به حساب می آیند که به دلیل ویژگی های خود شاهد محبوبیت آن در بخش های مختلف و استفاده از آن در محیط های گوناگون هستیم. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این سازه ها انداخته و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به سوله ها انداخته و در رابطه با آن ها صحبت کنیم.

 

معرفی سوله

در بخش اول اگر بخواهیم نگاهی به سوله انداخته و آن را به شما معرفی کنیم باید گفت که به سازه های فلزی که سقف شیبدار داشته و بر حسب محاسبات فنی بسیار خاص آن ها را در اشکال مختلف به وجود می آورند، سوله می گویند.

 این سازه های شیبدار یعنی سوله ها بر اساس نوع، کاربرد، ابعاد و… در بخش های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و انواع گوناگونی دارند.

وجود کاربردهای متنوع و مختلف برای سوله ها باعث افزایش محبوبیت آن ها شده است و به همین دلیل در بخش مربوط به آن توضیحات کاملی در رابطه با این کاربردها به شما ارائه می دهیم.

موضوع مهمی این است که اکثراً به منظور ساخت سوله های صنعتی از قطعاتی با ابعاد متغیر استفاده می شود که وسعت ابعاد آن ها با توجه به نوع کاربری هر واحد صنعتی متغیر است و همین مسئله باعث شده تا شاهد ساخت سالن های صنعتی گوناگون و مختلف باشیم.

 

کاربردهای سوله

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است مطرح شود این است که کاربردهای سوله ها چه بوده و در چه بخشی از آن ها استفاده می شود. اگر بخواهیم شما را با برخی از مهم ترین کاربردهای سوله ها آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه ها
  • انبارها
  • آشیانه های هواپیما
  • تعمیرگاه
  • سالن های ورزشی
  • پارکینگ ها
  • مرغداری ها
  • دامداری ها
  • فروشگاه ها

موارد گفته شده تنها بخشی از کاربردهای سوله ها بوده و همین مسئله نشان می دهد که چرا سوله ها اهمیت بسیار زیادی داشته و چرا از آن ها در بخش های مختلف استفاده می شود.

شما می توانید متناسب با نیاز خود با کمک سوله ها یک محیط مناسب برای انجام فرآیندهای مختلف را به وجود آورده و به بهترین شکل ممکن در محیط ایجاد شده به اهداف خود دست پیدا کنید.

 

نکات مهم برای ساخت سوله

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که به منظور ساخت سوله ها باید به چه پارامترهایی توجه داشته باشیم و چه مواردی را در نظر بگیریم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که امروزه شاهد عوامل و پارامترهای مختلفی هستیم که به منظور ساخت سوله های مهندسی شده و مناسب باید به آن ها توجه داشته باشید. اگر بخواهیم این پارامترها را به شما معرفی کرده و در رابطه با آن ها صحبت کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

موقعیت مکانی مورد نظر

به عنوان اولین پارامتر اگر قصد نصب سوله و ساخت این سازه را دارید باید موقعیت و محلی که قصد دارید تا سوله مورد نظر خود را در آن نصب کنید، مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و ویژگی های هر منطقه را به خوبی درک کنید.

 به عنوان مثال اگر در محیط هایی قصد ساخت سوله را دارید که دارای شیب های تند و پستی و بلندی های گوناگون است، به منظور به وجود آوردن یک سوله باید به صورت مهندسی شده نکات مختلف را در کنار هم قرار داده و در نهایت به بهترین شکل ممکن سوله مورد نظر خود را بنا کنید.

 

شرایط آب و هوایی محل نصب سوله

پارامتر و عامل دیگری که به منظور ساخت سوله باید توجه داشته باشید، شرایط آب و هوایی در محل نصب سوله ها است. در واقع اگر شرایط آب و هوایی در این محل ها متغیر بوده و یا شاهد وزش باران و یا بارش بیش از اندازه برف و باران در آن منطقه باشیم، فرآیند نصب سوله و استفاده از آن چالش های منحصر به فرد و خاصی خواهد داشت.

به عنوان مثال در مناطقی که شاهد بارش برف و باران هستیم باید بر روی سوله ها از پوشش های خاصی استفاده شود که با گذر زمان زنگ نزدند و جلوی فرسوده شدن آن ها گرفته شود و یا این که در محل هایی که شاهد وزش باد در آن هستیم شما باید اقدام به نسبت سوله هایی کنید که در آن ها از قطعات مقاوم و سنگین استفاده شده است تا با وزش بادهای سهمگین سوله نصب شده دچار مشکل نشده و در جای خود استوار باقی بماند. 

 

ارتفاع مورد نیاز

یکی دیگر از پارامترهای مهم برای طراحی و ساخت سوله که باید آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید، ارتفاع ستون های مورد نیاز است.

شما باید با توجه به کاربرد مورد نظر خود مشخص کنید که نیاز است تا سوله چه ارتفاعی داشته باشد. توجه به این مسئله باعث می شود تا شما سازه خود را با ارتفاع مناسب به وجود آورده و بعدها دچار مشکل نشوید.

 به عنوان مثال اگر قصد دارید تا از سوله ایجاد شده به عنوان آشیانه هواپیما استفاده کنید، نیاز است تا ارتفاع هواپیماهایی که قصد قرار دادن آن ها در سوله را دارید اندازه گیری کرده و سپس ارتفاع مناسبی برای سوله خود در نظر بگیرید.

البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که اگر ارتفاع سوله را بیش از اندازه در نظر بگیرید، لازم است تا مبالغ بیشتری را ساخت این سوله ها پرداخت کنید و یا اگر ارتفاع آن را بسیار کم بگیرد ممکن است با چالش ها و مشکلات مختلفی مواجه شوید.

 

اجزای تشکیل دهنده سوله

اگر قصد نصب و اجرای سوله در محل خاصی را دارید، باید دید کاملی در رابطه با اجزای سوله ها داشته باشید و با آن ها آشنا باشید. اگر بخواهیم آن ها را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ستون
  • ستون وال پست
  • استرات
  • سایه بان
  • نبشی سینه بند
  • بادبند
  • سگراد
  • رفتر
  • پرلین
  • پیچ و مهره

 

نکته بسیار مهم این است که هر یک از این اجزا کاربردها و ویژگی های منحصر به فردی داشته و بررسی هر یک از آن ها خود نیاز به مطلب جداگانه ای دارد، به همین دلیل در این بخش تنها این اجزا را نام بردیم. موضوع مهم این است که اگر قصد دارید تا سوله ای را در محل خاصی نصب کنید، حتماً با افراد متخصص در این حوزه مشورت کرده و از آن ها کمک بگیرید چرا که آن ها با تجربه و دانش خود می توانند به شما کمک کنند تا در نهایت بتوانید سوله و سازه مورد نظر را در محل نصب به بهترین شکل ممکن اجرا و پیاده سازی کنید.

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک