آموزش انتخاب بهترین سوله و سازه فلزی

فونداسیون سوله؛ فونداسیونی مهندسی در حین حال بهینه

نویسنده : سوله گرام 15 اسفند 1402 342 بازدید 1 نظر

افرادی که قصد اجرای یک سوله را دارند، یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می کنند این است که به منظور انتقال نیرو از ستون های سوله به زمین و خاک باید چه فرآیندی انجام داد و چگونه می توان با استفاده از فونداسیون سوله به بهبود وضعیت سوله ها کمک کرد؟

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به فونداسیون سوله انداخته و در رابطه با این فرآیند توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا فونداسیون سوله را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

 

معرفی فونداسیون سوله

اگر بخواهیم فونداسیون سوله را به شما معرفی کنیم باید گفت که فرآیند فونداسیون به مرحله ای گفته می شود که به سوله شما کمک می کند تا نیروهای ناشی از ستون آن ها به زمین و خاک منتقل شود.

این مسئله باعث می شود تا سوله با مقاومت قدرت بسیار زیادی در محل مورد نظر شما قرار گرفته و بتوانید به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی از آن استفاده کنید. امروزه فونداسیون سوله اهمیت بسیار زیادی دارد و شرکت های فعال در حوزه ساخت و اجرای سوله تلاش می کنند تا این فرآیند را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

 

نکات مهم به منظور انتخاب فونداسیون سوله

به منظور انتخاب فونداسیون سوله لازم است تا پارامترهای مختلفی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. بررسی هر یک از این پارامترها به شما کمک می کند تا در نهایت بتوانید از فونداسیون مناسبی برای اجرای سوله استفاده کرده و خروجی نهایی کیفیت فوق العاده ای داشته باشد.

به منظور بررسی این مسئله باید گفت که فونداسیون ها امروزه بر اساس نوع سازه، میزان نیروی وارده، نوع خاک زمین، شرایط آب و هوایی محل اجرای سوله، بافت لایه ها و… انتخاب می شود و مهندسین و طراحان با بررسی این موارد در نهایت نوع و ابعاد فونداسیون را مشخص می کنند.

مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید این است که پارامترهایی چون عرض، طول و عمق فونداسیون نیز وابسته به وزن ساختمان، نوع خاک و همچنین تعداد طبقات سوله هستند و به منظور اجرایی سازه در مرحله فونداسیون باید تمامی این پارامترها را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید در نهایت از فونداسیون مناسبی برای اجرای سازه انتخاب کنید.

 

انواع فونداسیون سوله

همان طور که مشاهده کردید، امروزه پارامترهای مختلفی به منظور انتخاب فونداسیون سوله مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند و همین مسئله باعث شده تا امروزه شاهد انواع مختلفی از فونداسیون سوله باشیم. اگر بخواهیم این موارد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم، می توان به نکات زیر اشاره کرد:

 

فونداسیون کم عمق یا فونداسیون سطحی

اولین نوع از فونداسیون های سوله که شاهد استفاده از آن ها هستیم، فونداسیون کم عمق یا فونداسیون سطحی هستند. این فونداسیون ها نسبت عمق به عرض مساوی و یا کمتر از یک دارند و همین مسئله باعث شده تا به آن ها فونداسیون سطحی گفته شود.

نکته بسیار مهم این است که شما به منظور انتخاب فونداسیون باید بررسی کنید که آیا می توان از فونداسیون سطحی کمک بگیرید یا خیر؟ چرا که اگر سوله شما ویژگی های متفاوتی داشته باشد، شما نمی توانید از این نوع فونداسیون استفاده کنید.

 

فونداسیون منفرد

نوع دیگری از انواع فونداسیون ها که امروزه شاهد استفاده از آن ها هستیم، فونداسیون های منفرد هستند. این دسته از فونداسیون سوله مواردی هستند که می توانند بار یک ستون یا یک دیوار را حمل کنند و در واقع توانایی تحمل بار چند ستون را ندارند. در صورتی که نیاز دارید تا بار چند ستون را به صورت همزمان بر روی فونداسیون قرار دهید، بهتر است تا به جای فونداسیون منفرد به سراغ دسته دیگری از این فونداسیون ها بروید.

 

فونداسیون مرکب

مدل پیشرفته تر فونداسیون های منفرد که امروزه از آن ها استفاده می شود، فونداسیون مرکب نام دارد. این دسته از فونداسیون ها به نحوی هستند که قادر خواهند بود تا بار دو یا چهار ستون را حمل کرده و دچار مشکل نشوند.

در واقع مهندسین و معماران تلاش می کنند تا با به وجود آوردن فونداسیون مرکب معایب فونداسیون منفرد را برطرف کرده و این امکان را به افراد بدهند تا بتوانند بار چندین ستون را بر روی فونداسیون پخش کنند.

 

فونداسیون گسترده

در صورتی که پروژه اجرای سوله شما به نحوی است که در آن شاهد چندین ستون با فواصل نامنظم و یا چندین ردیف ستون موازی هستید، لازم است تا به جای استفاده از فندانسیون مرکب به سراغ نوع دیگری از این موارد رفته و از فونداسیون گسترده استفاده کنید.

این نوع فونداسیون ها در زیر ساختمان قرار می گیرد و متناسب با نوع پروژه در زیر بخشی یا کل ساختمان واقع می شود. فونداسیون گسترده برای سازه هایی مورد استفاده می گیرند که بر روی زمین های قابل تراکم نظیر خاک رس، رسوبات آبرفتی و یا مواد خاکریز قرار است بنا شوند. در واقع این فونداسیون کمک می کند تا سازه به بهترین شکل ممکن بر روی این زمین ها اجرا شود.

همان طور که مشاهده می کنید امروزه شاهد انواع مختلفی از فونداسیون ها هستیم و موضوع بسیار مهم این است که شما باید با توجه به شرایط پروژه خود و همچنین نیازهایی که دارید از بین انواع مختلف فونداسیون سوله به سراغ بهترین نوع رفته و در پروژه خود از آن استفاده کنید.

 

هزینه اجرای فونداسیون سوله

اگر بخواهیم نگاهی به هزینه فونداسیون سوله بیاندازیم باید به این مسئله اشاره کنیم که هزینه این دسته از فونداسیون ها در برابر سایر سازه ها بسیار کمتر است، چرا که وزن کمتر سوله ها باعث می شود تا شما به منظور اجرای فونداسیون نیاز نباشد تا هزینه های بسیار زیاد کنید.

البته پارامترهای مختلفی چون خاک محل اجرای پروژه بر روی هزینه فونداسیون تاثیر دارد، چرا که در خاک هایی با مقاومت فشاری کمتر شما باید هزینه بیشتری برای اجرای فونداسیون پرداخت کنید. به همین دلیل لازم است تا پارامتر های گوناگون را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده تا در نهایت بتوانید هزینه فونداسیون سوله را محاسبه کرده و اقدام به اجرای این فرآیند کنید.

توجه به این نکات باعث می شود تا شما بتوانید به بهترین شکل ممکن اقدام به اجرای فونداسیون سوله کنید.

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک