طراحی، ساخت و نصب انواع سوله

سوله تیر ورقی، محبوبترین نوع سوله را بشناسید

نویسنده : سوله گرام 15 اسفند 1402 651 بازدید 6 نظر

امروزه در حوزه طراحی و تولید سوله شاهد ساخت محصولات گوناگون و مختلفی هستیم. نکته مهم این است که به همین دلیل شرکت های فعال در این زمینه تمام تلاش خود را می کنند تا با استفاده از طراحی های جدید و مدرن سوله های خاص و منحصر به فردی را به وجود بیاورند.

یکی از انواع سوله هایی که امروزه شاهد استفاده از آن ها در بخش های مختلفی هستیم، سوله های تیر ورقی هستند. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این دسته از محصولات انداخته و در رابطه با مهم ترین ویژگی های آن توضیحات کامل و جامعی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این نوع از سوله ها صحبت کرده و در مورد مزایا و معایب آن ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

 

سوله تیر ورقی چیست؟

به عنوان اولین موضوع باید به این نکته اشاره کرد که سوله های تیر ورقی سازه هایی هستند که از تیر ورق هایی از جنس فولاد که به آن ها ورق سیاه نیز گفته می شود، ساخته می شود.

این روش ساخت سوله قدمت بسیار زیادی داشته و امروزه نیز با ایجاد تغییرات جدید شاهد ساخت سوله های مختلفی با استفاده از این متریال هستیم.

در همین راستا نکته مهمی که باید بدانید این است که به منظور ساخت سوله های تیر ورقی، این ورقه های سیاه فولادی با توجه به طراحی سوله برش می خورند. در حقیقت در این مرحله با توجه به طراحی صورت گرفته از سوی طراحان شاهد برش ورق های فولادی هستیم تا طرح نهایی به وجود بیاید.

سپس این قطعات برش خورده به بهترین شکل به یکدیگر جوشکاری شده و در نهایت سوله را به شکل کامل به وجود می آورند.

به منظور متصل کردن اجزای مختلف سوله حتی تیر ورقی می توان از دستگاه CO2 استفاده کرد و یا با استفاده از پیچ و مهره اجزای مختلف سوله ها را به یکدیگر متصل کرد.

هر یک از این روش ها مزایا و معایب مختلفی داشته و در بخش های گوناگونی از آن ها استفاده می شود.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم تا در رابطه با مزایا و معایب هر یک از این روش ها تحقیق کرده و در نهایت بهترین روش اتصال اجزا سوله تیر ورقی را انتخاب کنید.

 

نکات مهم برای خرید سوله های تیر ورقی

اگر بخواهیم در رابطه با سوله های تیر ورقی توضیحاتی را به شما ارائه دهیم لازم است تا به چند نکته و موضوع مهم اشاره داشت. در وهله اول باید این مسئله را بدانید که به منظور ساخت سوله های تیر ورقی حداکثر دهانه مورد استفاده در آن ها ۶۰ متر بدون ستون بوده و در این حالت سازه بسیار سنگین و گران نیز خواهد شد.

نکته مهم این است که اگر سوله های تیر ورقی را با دهانه حداکثری به وجود بیاورید، امنیت آن به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و باید ستون وسط به آن اضافه کرد به همین دلیل دهانه های کوچک گزینه های مناسبی برای سوله های تیر ورقی هستند، چرا که هم امنیت آن ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند و هم باعث ارزان تر شدن فرایند ساخت و نصب آن ها خواهیم بود.

 

اجزا سوله های تیر ورقی

به منظور ساخته سوله های تیر ورقی باید به این نکته توجه داشته باشید که این محصولات دارای اجزای خاص و منحصر به فردی هستند که اگر بخواهیم اجزای این دسته از سوله ها را نام برده و آن ها را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاب اصلی
  • بولت
  • سگراد
  • وال پست
  • پرلین
  • بادبند سقف و دیوار
  • زد
  • تیر
  • پیچ و مهره
  • آبچکان
  • سایه بان
  • کف ستون

نکته مهمی که باید بدانید این است که هر یک از این اجزا کاربردهای خاص و منحصر به فردی داشته و در صورتی که هر یک از این اجزا به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، شاهد مشکلات جدی برای کل سازه های تیر ورقی خواهیم بود.

 

مزایای سوله تیر ورقی

اگر بخواهیم در رابطه با مزایای سوله های تیر ورقی توضیحات را بیان کنیم باید گفت که یکی از مهم ترین این مزایا امکان جا به جایی سوله های تیر ورقی، در صورت استفاده از پیچ و مهره وجود خواهد داشت و شما می توانید در صورت نیاز سوله مورد نظر خود را جا به جا کرده و آن را به بخش دیگری منتقل کنید.

همچنین امکان نصب جرثقیل های سقفی در این دسته از سوله ها وجود دارد.

از دیگر مزایا سوله های تیر ورقی می توان به امکان ساخت سوله ها به صورت طبقاتی اشاره کرد که این مسئله باعث شده تا در برخی از پروژه ها شاهد استفاده از سوله های تیر ورقی باشیم.

نکته مهمی که باید بدانید این است که قطعات سوله های تیر ورقی قابل بازیافت بوده و می توان از آن ها دوباره استفاده کرد. همچنین سهولت در باز و بسته کردن قطعات سوله نیز از مهم ترین مزایای این دسته از سازه ها به حساب می آید.

توجه به این نکات و مزایا گفته شده به شما کمک می کند تا در نهایت بتوانید سوله مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن خریداری کرده و از آن استفاده کنید. در واقع هر نوع از سوله هایی که امروزه شاهد استفاده از آن ها هستیم، دارای مزایا و معایب مختلفی هستند.

در نتیجه پیشنهاد ما این است که حتماً در رابطه با مزایا و معایب این دسته از محصولات تحقیقات جامع و کاملی داشته باشید تا در نهایت بتوانید سوله مورد نظر خود را به راحتی خریداری کرده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.

 

معایب سوله های تیر ورقی

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سوله های تیر ورقی در کنار مزایای خود دارای معایب مختلفی هستند. از مهم ترین معایب سوله های تیر ورقی می توان به محدودیت در ابعاد دهانه سوله، وزن بالای سازه، قیمت تمام شده بالای سوله های تیر ورقی و… اشاره کرد.

همان طور که مشاهده می کنید این دسته از سوله ها نیز دارای معایب خاصی هستند و در نتیجه به منظور خرید و ساخت این دسته از سوله ها شما باید معایب آن را نیز به صورت کامل در نظر بگیرید و با دید کاملی از این سازه ها استفاده کنید.

 

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک