آموزش انتخاب بهترین سوله و سازه فلزی

پوشش سوله؛ آشنایی با انواع پوشش سوله و مزایا و معایب آن

نویسنده : سوله گرام 15 اسفند 1402 292 بازدید 12 نظر

بعد از سفارش و خرید سوله، مراحل خاصی برای اجرای سوله نیاز است که شامل نصب و پوشش سوله می شود. نصب سوله از اهمیت بسیار زیادی در صنعت برخوردار است، اما این پوشش سوله می باشد که شرایط استفاده از آن را به اتمام می رساند و سوله مورد نظر را مهیای فعالیت های مربوطه می کند. در این مقاله بعد از تعریف کلی و اصولی سوله به بررسی زوایای مختلف پوشش سوله خواهیم پرداخت.

 

سوله چیست؟

سوله یک سازه فلزی است با سقفی شیب دار و مرتفع که برای ساخت سالن های ورزشی، تعمیرگاه ها، محل نگهداری هواپیماها، انبارها و محل احداث پروژه های صنعتی از جمله صنایع سنگین و نیمه سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

بزرگ بودن دهانه سوله و همچنین شیب دار بودن سقف سازه مهمترین تفاوت سوله با سایر سازه های فلزی است. از دیگر تفاوت سوله ها با سایر سازه ها باید به عدم استفاده از پروفیل های موجود در بازار برای ساخت سوله اشاره کرد.

چرا که در ساخت سوله از تیرورق ها برای این امر استفاده می شود. ستون ها و تیرهای بزرگ تر با حجم و وزن بیشتر باعث شده است تا نتوان از پروفیل های بازاری در طراحی و ساخت سوله استفاده کرد.

 

انواع پوشش سقف سوله

تقسیم بندی های مختلفی برای دسته بندی انواع پوشش سوله وجود دارد اما در یک تقسیم بندی اصولی می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • پوشش سقف سوله
  • پوشش بدنه سوله

پوشش بدنه سوله نیز به موارد ذیل تقسیم می شود:

  • پوشش داخلی بدنه
  • پوشش خارجی بدنه

 

پوشش سقف سوله

از موارد فوق، پوشش سقف سوله به عنوان مهمترین رکن از پوشش سوله معرفی می شود. برای پوشش سقف سوله می توان از انواع مختلف پوشش هایی که برای این بخش از سازه، طراحی و تولید می شوند استفاده کرد. انتخاب پوشش سقف باید باتوجه به نوع سوله صورت گیرد.

باتوجه به اینکه بخش زیادی از اجرای سوله به پوشش سقف بستگی دارد بنابراین تاثیر زیادی هم در قیمت سوله و وزن ساخت سوله خواهد داشت. این مسئله بخصوص در ساخت سوله سبک مورد توجه قرار می گیرد چرا که در ساخت این سوله ها باید از باکیفیت ترین موادی که وزن کمتری هم دارند استفاده کرد.

 

انواع پوشش سقف سوله

برای پوشش سقف سوله ها باید با توجه به نوع کاربری آن ها از متریال های مختلفی استفاده کرد. بنابراین در این خصوص می توان از سه نوع پانل استفاده کرد:

  • استفاده از ساندویچ پانل برای پوشش سقف سوله
  • استفاده از پانل ساخته شده با ورق گالوانیزه
  • استفاده از پلی کربنات برای پوشش سقف سوله

 

استفاده از ساندویچ پانل برای پوشش سقف سوله

اگر بخواهیم محبوب ترین و اصولی ترین پوشش ممکن برای سقف سوله را انتخاب کنیم باید از ساندویچ پانل نام ببریم. از این نوع پوشش برای ساخت پروژه های سوله سبک استفاده می شود. استفاده از ساندویچ پانل بدین صورت است که مواد عایق در بین دو ورق لایه ای قرار می گیرد.

در واقع مواد عایق بندی در میان دو لایه مربوطه به صورت ساندویچ قرار می گیرند. به همین علت است که از این نوع پوشش به عنوان ساندویچ پانل یاد می شود.

 

  • مزایای استفاده از پوشش ساندویچ پانل

استفاده از ساندویچ پانل ها باعث می شود تا استحکام سوله در برابر حوادث خارجی از جمله زلزله افزایش یابد. باتوجه به اینکه مواد عایق بندی در میان دو لایه فولادی با استحکام بسیار بالا قرار می گیرند عایق مناسبی برای صدا، رطوبت و حرارت ایجاد می شود. این پوشش ها به صورت پیش ساخته عرضه می شوند و این امر در افزایش سرعت اجرای سوله نقش موثری دارد.

 

  • کاربرد های ساندویچ پانل ها

از ساندویچ پانل در پوشش سقف آشیانه هواپیماها، سردخانه ها، سالن های ورزشی، کارگاه های صنعتی و طیف وسیعی از سوله ها استفاده می شود.

 

استفاده از ورق های گالوانیزه برای پوشش سقف سوله

هرچند نمی توان استحکام سازه هایی همانند اسکلت های آهنی و فولادی را انکار کرد، اما نمی توان از این واقعیت نیز چشم پوشی نمود که آهن و فولاد دچار زنگ خوردگی می شوند. امروزه برای رفع این مشکل از ورق های گالوانیزه استفاده می شود.

بنابراین اگر فولاد را با یک لایه ورق گالوانیزه بپوشانیم می توانی از مضرات زنگ زدگی فلزات بکار رفته روی سقف سوله جلوگیری کرد. ورق های گالوانیزه به دو صورت کلی رول فرم و فابریک در کارخانه تولید می شود.

 

  • مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

  1. قیمت پایین در مقایسه با سایر ورق ها
  2. کیفیت مناسب و هزینه کم نگهداری و تعمیرات
  3. طول عمر زیاد و دوام پوشش سقف سوله و سایر کاربردها
  4. محافظت در برابر صدمات محیطی به صورت اتوماتیک
  5. مقاوم بودن در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی

 

  • کاربرد های ورق گالوانیزه

گالوانیزه کاربرد فراوانی در صنعت دارد. از این ورق ها زمانی استفاده می شود که نیاز به کنترل زنگ زدگی آهن و فولاد باشد. از این ورق ها در ساختمان ها، لوازم خانگی، صنایع فلزی و خودرو سازی استفاده می شود.

 

استفاده از ورق پلی کربنات به عنوان سقف سوله

پلی کربنات به عنوان سخت ترین ماده شفافی شناخته می شود که به عنوان یک گزینه مناسب و به جای شیشه در بخش های مختلف یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. باتوجه به تنوع بسیار زیاد ورق های پلی کربنات می توان از آن ها در بخش های مختلف ساختمان ها استفاده کرد.

 

  • مزایای استفاده از ورق پلی کربنات

استفاده از این ورق ها منجر به استفاده بهینه از نور خورشید و بهینه سازی هزینه های مصرف انرژی می شود. این ورق ها ضد ضربه بوده و مقاومت پذیری زیاد و شفافیت بالایی هم دارند.

 

  • کاربرد ورق های پلی کربنات

از ورق پلی کربنات در نورگیرهای سقفی سوله های دامداری، سوله های فروشگاهی، انبارها، پارکینگ های عمومی، سالن های ورزشی، گلخانه ها و … استفاده می شود.

 

انتخاب پوشش سقف سوله

انتخاب پوشش مناسب برای سقف سوله یک کار کاملا فنی و کارشناسی است. هر سوله ای باتوجه به استحکام و وزن خود نیاز به نوع خاصی از پوشش سقف دارد. برای این کار می توانید با مشاورین ما در گروه سوله سازی سوله گرام مشورت کرده و بهترین نوع پوشش را برای سقف و بدنه سوله انتخاب نمایید. جهت دریافت مشاوره و خرید پوشش سقف سوله با شماره تلفن های درج شده در این صفحه از وب سایت تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک