طراحی، ساخت و نصب انواع سوله

سوله دامداری؛ مهمترین ویژگی های یک سوله ی دامداری موفق

نویسنده : سوله گرام 20 دی 1402 374 بازدید نظر

یکی از انواع سوله هایی که امروزه شاهد استفاده از آن در بخش های مختلف هستیم، سوله دامداری نام دارد. از این دسته از سازه ها برای نگهداری دام استفاده می شود و شما می توانید با استفاده از آن به بهترین شکل ممکن اقدام به نگهداری از دام کنید. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به سوله دامداری انداخته و در مورد آن توضیحات جامع و کاملی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

نکات بسیار مهم برای خرید سوله دامداری

افرادی که به دنبال خرید سوله دامداری هستند، یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می کنند این است که به منظور خرید این محصول باید چه مواردی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم؟ به منظور پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مساحت سوله دامداری

با توجه به نوع دامی که قصد نگهداری آن را دارید، لازم است تا به سراغ شرکت های سوله سازی رفته و اقدام به خرید سوله دامداری با مساحت مناسبی کنید. امروزه شرکت های فعال در حوزه فروش سوله دامداری تلاش می کنند تا محصولات خود را با مساحت های مختلفی طراحی، تولید و به بازار عرضه کنند.
در همین راستا و به منظور خرید این دسته از سازه ها لازم است تا مساحت مورد نیاز خود را به دست آورده و سپس اقدام به خرید سوله دامداری مناسب کنید.

 

طراحی و جنس سوله دامداری

یکی از ویژگی های بسیار مهمی که در راستای خرید سوله دامداری باید به آن توجه کنید، جنس این دسته از سوله ها است. امروزه سوله های دامداری را با طراحی های مختلف و متریال گوناگونی به وجود می آوردند و به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم تا متناسب با دامی که قصد نگهداری آن را دارید، حتماً در مورد طراحی های مختلف سوله تحقیقات جامع و کاملی را انجام دهید تا بتوانید یک سوله با کیفیت و حرفه ای را برای دامداری خریداری کرده و به بهترین شکل ممکن از این سوله ها استفاده کنید.

 

شرایط محیطی محل قرارگیری سوله

مساله دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که محل قرارگیری سوله نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به منظور بررسی مسئله این می توان چند مثال مهم را بیان کرد.
در همین راستا باید به این نکته اشاره کنیم که اگر به عنوان مثال محل قرار گیری سوله شما در منطقه ای باشد که شاهد بارش برف و باران در آن منطقه هستیم، لازم است تا سوله دامداری خریداری شده مقاومت بسیار زیادی در برابر این شرایط محیطی داشته باشد.
در صورتی که در منطقه ای گرم قصد راه اندازی دامداری را دارید، باید اقدام به خرید سوله ای کنید که مقاومت بسیار زیادی در برابر گرما داشته باشد و اقدام به انتقال این گرما به داخل فضای سوله نکند.
توجه به این نکات به شما کمک می کند تا در نهایت بتوانید یک سوله دامداری حرفه ای را خریداری کرده و اقدام به راه اندازی کسب و کار خود کنید.

 

بخش های مختلف سوله دامداری

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که در راستای خرید سوله های دامداری باید به آن توجه داشته باشید این است که این سوله ها دارای بخش های مختلفی هستند که هر یک از این بخش ها کاربرد منحصر به فرد و خاصی داشته و برای انجام فرآیند مشخصی از آن ها استفاده می شود. در همین راستا اگر بخواهیم نگاهی به بخش های مختلف سوله دامداری انداخته و در مورد آن صحبت کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

آغل

آغل محل نگهداری دام و محل استراحت آن ها است. در واقع یکی از بخش های مهم در سوله دامداری آغل است. در آغل ها فضای لازم برای نگهداری هر گوسفند 1 متر، بره 0.5 متر، میش آماده به زایمان 1.5 متر و بره یک ساله 0.7 متر است.

 

علف خور

علف خور محل تغذیه گوسفند و بز است که در سوله دامداری شاهد آن هستیم. در مدل جدید سوله ها، علف خور به دو قسمت تقسیم می شود. در یک سوله دامداری، ده درصد از فضای کل برای علف خور در نظر گرفته می شود.

 

آبشخور

بخش دیگری که در سوله دامداری شاهد آن هستیم، آبشخور است که محل مصرف آب دام ها محسوب می شود. آبشخور می تواند به صورت یک طرفه و یا دو طرفه و همچنین به شکل ثابت و یا متحرک ساخته شده و مورد استفاده قرار بگیرد. نکته مهمی که باید بدانید این است که در سوله دامداری، آب باید همیشه در دسترس دام ها باشد. این موضوع برای سلامت دام و هضم غذا امری ضروری است.

 

بهاربند

محوطه ای با حصار که برای گردش دام ها مورد استفاده قرار می گیرد، بهار بند نامیده می شود. بهار بندها دارای دو بخش مسقف و باز هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که برای هر گوسفند، تقریبا ۲٫۵ متر مربع فضا در بهار بند نیاز است و باید برای به وجود آوردن یک دامداری به این موضوع بسیار مهم نیز توجه کنید.

 

جایگاه تخلیه کود

کود و فضولات دام ها انواع بیماری ها و انگل ها را دارند. در نتیجه لازم است تا حتما اقدام به جمع آوری این کود کنید. در دامداری های مدرن ار کف مشبک برای جمع آوری کود استفاده می شود، در نتیجه کود به پایین جایگاه نگهداری ریخته شده و در این بخش از سوله دامداری جمع آوری می شود.

 

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که علاوه بر بخش های گفته شده، یک سوله دامداری حرفه ای و مدرن قسمت های دیگری نیز دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اتاق قرنطینه
• حمام سوله دامداری
• زایشگاه
• سالن پشم چینی
• سالن شیر دوشی
• سوله انبار علوفه

همان طور که مشاهده می کنید سوله دامداری دارای بخش های مختلف و گوناگونی است و توجه به این نکات بسیار مهم به شما کمک می کند تا بتوانید پس از خرید سوله دامداری از شرکت های فعال در حوزه سوله سازی به بهترین شکل ممکن کسب و کار خود در حوزه دامداری را راه اندازی کرده و از این طریق کسب درآمد کنید.

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک