آموزش انتخاب بهترین سوله و سازه فلزی

هر آنچه لازم است درباره انواع سوله ها بدانید

نویسنده : سوله گرام 02 اسفند 1402 263 بازدید نظر

سوله ها به سازه های خاصی گفته می شود که شاهد استفاده از آن در بخش های گوناگون هستیم و کاربردهای منحصر به فرد آن باعث افزایش محبوبیت این سازه ها شده است. در این میان یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که از نظر انواع مدل ها، سوله ها چند نوع داشته و هر یک از این سوله ها چه ویژگی ها و مزایایی دارند؟ در همین راستا در ادامه قصد داریم تا به بررسی این موارد پرداخته و در رابطه با انواع سوله ها توضیحات کاملی را بیان کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

سوله سبک یا سوله خرپایی

یکی از انواع سوله ها که امروزه شاهد نصب و اجرا آن هستیم، سوله های سبک و یا سوله های خرپایی هستند. این سوله ها در ایران قدمتی ۱۰ ساله داشته اما در اروپا قدمت آن به ۳۰ سال پیش باز می گردد.

نکته مهمی که باید بدانیم این است که سوله های سبک خرپایی مراحل ساخت ساده ای داشته و همین مسئله باعث شده تا مهندسین و طراحان ایرانی از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. مراحل ساخت یک سوله خرپایی شامل طراحی، فونداسیون سازی، ساخت، آماده سازی و در نهایت طی کردن مرحله نصب آن ها است.

نکته مهمی که باید بدانید این است که نوع جدیدی از سوله های خرپایی، سوله های پیچیده خرپایی هستند که به دلیل مهندسی و طراحی خاص تنها توسط مهندسین و طراحان بین المللی و اروپایی ساخته می شوند و در ایران شاهد نمونه هایی کمی از این سوله ها هستیم.

از سوی دیگر سوله های سبک بسیار ارزان قیمت بوده و شما می توانید در ساخت آن ها با استفاده از بهترین و مرغوب ترین متریال ها یک سوله فوق العاده با کیفیت، مقرون به صرفه و ارزان قیمت را به وجود بیاورید. این مسئله باعث شده تا شاهد افزایش محبوبیت این دسته از سوله ها باشیم.

اگر بخواهیم مهم ترین مزایای سوله های سبک را به شما معرفی کنیم می توان به قیمت ارزان، مدت زمان کوتاه برای طراحی و ساخت، مقاومت بسیار زیاد در برابر حوادث احتمالی، داشتن دهانه انعطاف پذیر، امکان نصب انواع تجهیزات در سوله، امکان نصب جرثقیل های سقفی با تناژ بالا، امکان باز و بسته کردن قطعات سوله های خرپایی و کاربردهای گوناگون مختلف اشاره کرد که تمامی این موارد و مزایا در کنار هم باعث افزایش محبوبیت سوله های سبک خرپایی در ایران شده است و به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بخش های گوناگون هستیم.

 

سوله های تیر ورقی

بدون هیچ شک و تردیدی یکی از انواع سوله های قدیمی که از گذشته تا امروزه شاهد استفاده از آن در بخش های مختلف ایران هستیم سوله های تیر ورقی هستند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که با توجه به رشد و پیشرفت صنعت سوله سازی در کشورهای اروپایی شاهد کاهش چشمگیر تقاضا برای ساخت این نوع از سوله ها هستیم اما همچنان سوله های تیر ورقی محبوبیت بسیار زیادی در ایران دارند و علت آن این است که عمده سازندگان ایرانی هنوز از روش های قدیمی استفاده کرده و دانش و فناوری به روز ندارند.

اگر بخواهیم در مورد مزایای سوله های تیر ورقی توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم باید به این نکته اشاره کرد که در گذشته که نرم افزارهای مهندسی و طراحی پیشرفته وجود نداشت، طراحان سوله برای ساخت این دسته از سازه ها اقدام به ساخت سوله ها به صورت تجربی می کردند و همین مسئله باعث اختراع سوله های تیر ورقی شد، اما رفته رفته با پیشرفت فناوری و به وجود آمدن نرم افزارهای طراحی شده جایگزین شدن مدل های پیشرفته به جای این دسته از سوله ها هستیم.

همین مسئله باعث شده تا امروزه افرادی که قصد دارند تا با سرعت بسیار زیاد و با هزینه فوق العاده کم یک سوله برای خود به وجود بیاورند، به سراغ سوله های تیر ورقی بروند و از آن ها استفاده کنند.

از سوی دیگر باید بدانید که شرکت ها و سازندگان برای افزایش قدرت و مقاومت سوله تیر ورقی از فولاد برای طراحی آن استفاده می کنند که همین مسئله باعث می شود تا این دسته از سوله ها مقاومت بسیار زیادی در برابر جمع شدن و بارش برف داشته باشند و همچنین بتوانند وزن های بالا را به بهترین شکل ممکن تحمل کنند و دچار هیچ گونه مشکلی نشوند.

 

سوله UBM

نسل جدیدی از سوله ها که شواهد استفاده از آن کشورهای پیشرفته هستیم، سوله های UBM هستند. بی شک می توان گفت که روش ساخت سوله های UBM یکی از جدیدترین تکنیک های سوله سازی است که تنها چند سال از اختراع این تکنیک می گذرد و این روش نیز به تازگی وارد ایران شده است و شاهد استفاده از آن در برخی از بخش ها هستیم.

نکته مهمی که در رابطه با این دسته از سوله ها باید بدانید این است که متریال اصلی که برای ساخت سوله UBM  مورد استفاده قرار می گیرد، ورق گالوانیزه است.

 این ورق در هنگام ساخت به شکل خام به محل اجرا برده شده و در همان محل با استفاده از دستگاه های رول فرمینگ فرم داده شده و با استفاده از دستگاه خاصی به هم دوخته می شود.

دستگاه های UBM معمولا به صورت قوس کامل ساخته شده و شکلی مشابه تونل دارند. نکته مهم این است که به دلیل آن که برای ساخت سوله UBM از فولاد استفاده نمی شود، شاهد قیمت پایین تری برای این دسته از سازه ها هستیم.

متاسفانه بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که سازه ها و سوله های یو بی ام نیازی به فونداسیون ندارد، اما باید به این نکته اشاره کرد که این دسته از سوله ها نیز برای نصب فونداسیون احتیاج دارند.

از مهم ترین ویژگی ها و مزایای سوله UBM می توان به قیمت پایین، سرعت ساخت بالا، عایق بودن آن در برابر گرما و سرما و… اشاره کرد.

اگر قصد استفاده از سوله های UBM را دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که این سوله ها برای مکان هایی نظیر دامداری و مرغداری گزینه مناسبی نیست چرا که به خاطر منافذ زیادی که بر روی سقف آن وجود دارد به شدت میکروب ها و باکتری ها را به خود جذب کرده و امکان ضدعفونی کردن آن نیز وجود ندارد.

این مسئله می تواند باعث مریض شدن و آلوده شدن دام ها و طیور شود. همچنین امکان شل شدن دوخت های این دسته از سازه ها بعد از چندین سال وجود دارد.

در حقیقت می توان گفت سوله های UBM برای افرادی مناسب است که قصد دارند تا به صورت موقت، سریع و با هزینه بسیار کم یک سازه را به وجود آورده و از آن استفاده کنند.

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک